
5.9. Bu Yönergede yer alan hususların yürütülmesinde, ilgililerin sorumluluklarını yerine
getirmelerinde gerekli önlemleri alır ve uygulamalar konusunda bölüm öğretim elemanlarını
bilgilendirir.
6. ÖZEL KONULAR DERSLERİ
6.1. Özel Konular dersi, öğrencilere bir ders dönemi boyunca hazırlayacakları ödev, seminer, proje,
rapor, makale, sözlü sunum ya da tez çalışmalarına dair bilimsel araştırma teknikleri ile yazım
yönteminin temel kuralları hakkında bilgi vermeyi amaçlayan; akademik üretim sürecine öğrencileri
çok yönlü bir biçimde dâhil etme üzerine kurulu temel bir derstir.
6.2. Özel Konular dersinin sorumlu öğretim üyesi; akademik dürüstlük ilkelerinin öğrenciye
açıklanması, öğrenci tarafından Özel Konular dersi ödevinin hazırlanması ve sorumlu öğretim üyesinin
ödevi değerlendirerek puanlaması dahil tüm süreç boyunca akademik dürüstlük ilkelerine uygun olarak
sürdürülmesinden sorumludur.
6.3. Özel Konular dersi, bilimsel düşünme yöntemleri ve bilincinin öğrenciler tarafından
benimsenmesini sağlama amacına yönelik olup bilimsel bir çalışmada takip edilecek süreci
derinlemesine ele alır. Bu kapsamda:
a. Bu derse ilişkin süreç; hipotez geliştirme ve araştırma teklifi hazırlama ile başlar,
kaynakların nasıl organize edileceği sorusu ile devam eder. Bu noktada, online veri tabanlarının
kullanımı, kütüphaneler ile arşivlerde araştırma yaparak kaynak erişiminin sağlanmasını içeren
süreçler öğrencilere aktarılır.
b. Dersin içeriğini oluşturan bilimsel araştırma çalışmasının çeşitli türleri incelenir. Bilimsel
yazım türleri olarak makale, bildiri, tez, poster, kitap ve patent ile çeşitli sözlü sunum
yöntemleri gözden geçirilir.
c. Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl ve yılsonu sınavlarında değerlendirmeye esas alınacak
şekilde sunum ve ödev dağılımı yapar.
6.4. Özel Konular dersi için hazırlanması istenen ödev (bitirme tezi) hakkında öğrenciler aşağıdaki
süreçler hakkında bilgilendirilir:
a. Konu Belirleme: Öğrencilerin Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümü konu başlıklarını
dikkate alarak kendi ilgi alanlarına hitap eden; bir araştırma ödevi açısından tartışma zemininin
sağlanabileceği, argümanların oluşturulabileceği bir konu seçmeleri sağlanır. Çalışma
kapsamında belirlenecek konu başlığına karar veren öğrenciler, bunu ilgili dersin öğretim
üyesine teyit ettirir.
b. Araştırma Yapma: Konunun belirlenmesi sonrasında hem çalışmanın derinleştirilmesi ve
ilerletilmesi hem de kaynak oluşturulması açısından literatür taraması yapılır.
c. Taslak Oluşturma: Konu başlığına karar verip gerekli literatür taraması yapılmasının ardından
içeriğin belirlenmesi ve temel taslağın oluşturulması aşamasına geçilir; bu kapsamda
çalışmanın ana hatları belirlenir. Öğrenciler, çalışmalarının “Giriş” bölümünü ve esas
incelemelerin yapılacağı gelişme bölümünün temel başlıklarını belirler. Ödevin (bitirme tezi)
esas bölümünü oluşturan kısımlara ilişkin başlıkların her birini de kendi içinde alt başlıklarla
kategorize eder ve çalışmalarına yön verecek bir taslak oluşturur.
d. Akademik kaideleri taşıyan bir araştırma ödevi giriş, konunun detaylandırıldığı gelişme ve
sonuçların paylaşıldığı, çalışmanın vardığı çıktıları değerlendiren sonuç bölümlerinden
meydana gelir:
i. Giriş Bölümü: Gerekli tüm ön hazırlıkların yapılmasının ardından öğrenciler tezlerini
yazmaya hazır hale gelmektedirler. Giriş kısmı, çalışmanın konusuna doğrudan bir
girizgâh yapmaktan ziyade daha genel bir çerçevede ödevin amacı, içeriği, literatüre
katkısı, çalışmanın hazırlanmasında kullanılan yöntem (literatür tarama, anket, röportaj
vs.) gibi bir ana hattan oluşur. Ödevin ilerleyen bölümlerinde değinilecek hususların